Ketahui kaitan sembelit dengan kanser kolorektal.


Sembelit yang teruk, hilang selera makan sehingga menyebabkan berat badan turun mendadak, kembung dan keluar darah dari dubur. Jika anda mempunyai salah satu daripada tanda ini, anda sepatutnya segera membuat pemeriksaan di hospital bagi melakukan saringan awal kanser kolorektal.
Walaupun ia berada dalam kumpulan kanser yang tidak popular, setiap tahun berlaku peningkatan dalam jumlah pesakit yang mendapatkan rawatan sehingga ia dicatatkan sebagai kanser utama lelaki dan kedua paling banyak membabitkan wanita di negara ini.
Menurut Pakar Bedah Am Hospital Pusrawi Dr Syed Anees Ahmad, kanser kolorektal atau kanser usus berlaku pada organ penghadaman iaitu usus besar yang terletak pada bahagian bawah sistem perkumuhan.
Ia berlaku apabila sel kanser menyerang kolon dan rektum iaitu bahagian usus besar yang membantu mencernakan makanan dan membuang bahan kumuh.
Kebanyakan kes kanser kolorektal bermula daripada ketumbuhan kelompok sel bukan kanser (benign) yang digelar polip adenomatous dan dari semasa ke semasa, polip ini boleh bertukar menjadi kanser. Dalam kebanyakan kes, punca kanser kolorektal tidak dapat dikenal pasti, namun kanser ini berlaku apabila sel sihat di dalam usus mengalami perubahan.
Individu yang mempunyai genetik keluarga menghidap kanser dikatakan berisiko tinggi mendapat kanser usus. Oleh itu, golongan ini dinasihatkan membuat pemeriksaan awal pada usia 30 tahun ke atas manakala mereka yang tiada sejarah menghidap kanser sebaiknya menjalani pemeriksaan apabila usia meningkat 40 tahun.
“Daripada kajian yang dijalankan menunjukkan kanser kolorektal berpunca daripada interaksi kompleks antara faktor persekitaran dan genetik. Antara faktor persekitaran termasuk gaya hidup seperti tidak mengamalkan makanan sihat, kurang makan sayur-sayuran dan buah-buahan serta selalu mengambil daging dalam menu harian. Perokok tegar juga dikatakan berpeluang mendapat kanser usus termasuk golongan obes,” katanya.
Apa yang membuatkan individu lambat mendapatkan rawatan awal pengesanan kanser kerana kebanyakan permulaan kanser kolorektal tidak mempunyai simptom yang nyata. Mereka hanya mengalami perut kembung, selera makan berkurang sehingga berat badan turun mendadak.
“Pesakit juga biasanya mengalami simptom perubahan pembuangan air besar, sakit ketika membuang air besar dan keluar banyak lendir. Najis selalunya mengandungi banyak air dan kehilangan darah lalu menyebabkan pesakit mudah penat dan pucat,” terang Dr Syed Anees.
Oleh kerana simptom yang ditunjukkan kurang jelas dan berbeza-beza, sepatutnya individu mengambil tahu mengenai perubahan badan mereka serta segera bertemu dengan pakar. Ini bagi mengelak rawatan lambat diberikan kepada pesakit.
Jelasnya, kurang peka pada perubahan diri menyebabkan pesakit bersikap lewa dan membiarkan tanda seperti kembung, sembelit dan dubur berdarah sebagai perkara biasa.
“Apabila bertemu pakar dan membuat pemeriksaan, kanser sudah berada pada tahap empat. Apabila berada pada tahap ini sudah semestinya ia sukar dirawat dan memerlukan masa yang lama,” katanya.
Rawatan kanser kolorektal
Bagi mengenal pasti jenis kanser yang dialami pesakit, doktor biasanya mengesyorkan ujian darah pada tinja untuk memeriksa tanda awal kanser kolorektal. Sekiranya ujian pertama masih belum tepat, cara terbaik dengan melakukan kolonoskopi.
Namun berdasarkan pengalaman, kebanyakan pesakit tidak mahu melakukan pemeriksaan ini disebabkan rasa tidak selesa dan juga anggapan ia me–nyakitkan. Namun sebenarnya tidak.
Kolonoskopi ialah prosedur mengenal pasti bahagian usus pesakit menggunakan kabel gentian optik yang dipasangkan kamera pada hujungnya kemudian dimasukkan ke dalam usus besar. Ini membolehkan doktor melihat keadaan dalam usus dan mengenal pasti diagnosis yang sesuai untuk mereka.
Pada sesi yang sama, sebarang ujian atau prosedur lanjut yang diperlukan boleh diteruskan.
Terdapat pelbagai sebab pesakit perlu menjalani kolonoskopi. Antaranya ialah perubahan pada tabiat pembuangan air besar seperti cirit-birit untuk masa yang lama, sembelit, pendarahan atau lendir pada najis, sakit di abdomen dan bengkak ketara di bahagian perut.
Tanda ini menunjukkan kemungkinan pesakit mengalami kanser usus, ketumbuhan kecil dalam usus besar. Oleh sebab itu, amat penting untuk pesakit menjalani kolonoskopi supaya diagnosis yang tepat boleh dibuat.
Sebelum kolonoskopi dijalankan, usus pesakit perlu dibersihkan terlebih dulu bagi membolehkan kabel gentian optik dimasukkan untuk mendapatkan imej yang jelas dalam usus besar. Pesakit juga diminta tidak mengambil makanan berserat seperti sayuran, daging atau makanan berasaskan protein, sehari sebelum prosedur dijalankan.
“Mereka diminta makan bubur, air dan jus tanpa serat sebelum ubat pembersihan usus dimasukkan. Kaedah biasa untuk membersihkan usus dengan mengambil sodium fosfat dan larutan macrogol,” katanya.
Prosedur kolonoskopi terbahagi kepada dua iaitu:
1. Diagnostik
Doktor akan melakukan prosedur ini dengan membuat penggambaran pada seluruh usus besar dan membuat pengenalan penyakit berdasarkan pemerhatian dalam usus besar misalnya kanser usus, radang usus atau kolitis.
2. Terapeutik
Terapeutik pula ialah prosedur tambahan ketika kolonoskopi diagnostik dijalankan. Apabila ketumbuhan dijumpai dalam usus besar seperti polip kolon, doktor boleh menjalankan pembedahan kecil untuk mengeluarkan ketumbuhan terbabit ketika kolonoskopi.
Ini dipanggil pembedahan buang polip atau polypectomy. Begitu juga dengan ketumbuhan dalam usus besar yang disyaki sebagai barah, pada sesi yang sama doktor melakukan biopsi sampel ketumbuhan dan menghantarnya ke makmal untuk pemeriksaan histopatologi untuk mengesahkan barah usus besar.
Dengan prosedur terapi sedia ada, ketumbuhan awal dalam usus boleh dikenal pasti dan dibuang. Prosedur ini membolehkan pesakit mendapatkan rawatan awal untuk mengelakkan ketumbuhan berlarutan menjadi barah.
Selepas melakukan kolonoskopi, biasanya pesakit mengalami rasa tidak selesa disebabkan kembung perut kerana udara terperangkap dalam usus besar, sedikit rasa sakit, dan ketidakselesaan abdomen. Ini komplikasi kecil yang boleh pulih dengan sendirinya.
Selepas menjalani kolonoskopi, sekiranya pesakit disahkan menghidap kanser kolorektal, rawatan diberikan kepada pesakit bergantung kepada tahap kanser. Ada tiga rawatan utama iaitu pembedahan, kemoterapi dan radiasi.
Pembedahan dilakukan sekiranya saiz sel kanser masih kecil, berbentuk polip dan berada pada tahap awal. Ini hanya dilakukan ketika menjalankan kolonoskopi. Namun sekiranya sel kanser merebak ke kedua-dua atau lebih bahagian usus, keseluruhan usus akan dibuang dan disambungkan hujungnya ke bawah. Sempadan tisu normal usus dan nodus limfa yang berdekatan turut dibuang bagi memastikan kanser tidak merebak.
Rawatan susulan pula bergantung kepada keadaan sama ada kemoterapi atau jika kanser berlaku pada bahagian rektum, biasanya radiasi dilakukan.
Pencegahan
Menurut Dr Syed Anees, amat penting masyarakat mempunyai kesedaran tinggi mengenai kanser kolorektal. Ini boleh dilakukan dengan mengubah gaya hidup menjadi lebih sihat. Mengamalkan diet seimbang, cuba untuk mengurangkan makanan berminyak, daging dan lemak serta melebihkan sayur-sayuran dan buah-buahan dalam menu hidangan.
Bagi individu berusia 45 tahun ke atas, amat penting menjalani pemeriksaan berkala kerana golongan ini berisiko tinggi mendapatnya. Namun begitu golongan muda juga kini semakin ramai mendapat kanser ini disebabkan faktor genetik atau sejarah keluarga terdekat yang pernah mengalaminya.
Selain itu, pemikiran orang ramai perlu ditukar supaya tidak membiarkan kanser berada pada tahap empat. Sebenarnya kanser kolorektal boleh dirawat jika mendapat rawatan awal dan pesakit boleh menjalani kehidupan seperti biasa selepas rawatan.

Share on Google Plus

About kraiboy

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 ulasan:

Catat Ulasan